تمدید مقررات مشمولان ایرانی مقیم خارج از کشور

تمدید مقررات مشمولان ایرانی مقیم خارج از کشور

نحوه بهره‌مندی نخبگان و استعدادهای برتر از تسهیلات سربازی، تسهیل شرایط خروج ازکشور دانشجویان، احتمال لغو فروش خدمت سربازی مشمولان خارج از کشور، لغو شرط کنکور برای استفاده از معافیت، امکان ادامه تحصیل دانشجویان تا دکتری تخصصی، افزایش مرخصی سربازان متاهل، احتمال تعدیل یا حذف سربازان امریه و همچنین احتمال افزایش طول مدت خدمت سربازی به ۲۴ ماه از جمله مباحث مختلفی‌ است که سردار کمالی جانشین اداره منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح در این گفتگو به آن پرداخته است.

سازمان وظیفه عمومی ناجا از تمدید مقررات مشمولان ایرانی مقیم خارج از کشور خبر داد.

به اطلاع می رساند : مشمولان ایرانی مقیم خارج از کشور با بیش از ۸ سال غیبت تا پایان سال جاری مهلت تعیین تکلیف وضعیت خدمتی را دارند.

ادامه تحصیل مشمولان

سردار ابراهیم کریمی از تمدید مقررات تردد مشمولان غایب ایرانی مقیم خارج از کشور تا پایان سال ۱۴۰۰ خبر داد و اظهار کرد: تمام مشمولان غایب ایرانی مقیم خارج از کشور که حداقل سه سال در خارج از کشور اقامت داشته باشند، می توانند حداکثر دو بار در سال و در مجموع به مدت سه ماه به کشور تردد کنند.

وی افزود: مشمولان متقاضی قبل از اولین ورود به کشور باید به نزدیک ترین نمایندگی ایران در کشور محل اقامت مراجعه کرده و مهر ویژه تردد مشمولان ایرانی مقیم خارج از کشور در گذرنامه آنان ثبت شود.

جانشین سازمان وظیفه عمومی ناجا با تاکید براین که مشمولان ایرانی مقیم خارج از کشور که بیش از ۸ سال غیبت دارند، تنها تا پایان سال جاری می توانند به کشور تردد داشته باشند ، گفت: این دسته از مشمولان باید تا پایان سال جاری نسبت به تعیین تکلیف وضعیت خدمتی خود، از طریق ثبت نام در قانون جریمه مشمولان غایب و یا انجام خدمت دوره ضرورت اقدام کنند.

منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان

جدول مهمترین تغییرات و خبرها درباره سربازی؛ تسهیلات برای ادامه تحصیل

همشهری‌آنلاین:

نحوه بهره‌مندی نخبگان و استعدادهای برتر از تسهیلات سربازی، تسهیل شرایط خروج ازکشور دانشجویان، احتمال لغو فروش خدمت سربازی مشمولان خارج از کشور، لغو شرط کنکور برای استفاده از معافیت، امکان ادامه تحصیل دانشجویان تا دکتری تخصصی، افزایش مرخصی سربازان متاهل، احتمال تعدیل یا حذف سربازان امریه و همچنین احتمال افزایش طول مدت خدمت سربازی به ۲۴ ماه از جمله مباحث مختلفی‌ است که سردار کمالی جانشین اداره منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح در این گفتگو به آن پرداخته است.

مهمترین اظهارات سردار کمالی به نقل از ایسنا در جدول زیر آمده است:

تسهیلات در نظر گرفته شده برای انجام خدمت سربازی رتبه‌های برتر کنکور سراسری (استعدادهای برتر) و نخبگان

نفرات برتر کنکور رشته‌های مختلف، نفرات اول تا سوم المپیادهای جهانی دانش‌آموزی و دانشجویی و کلیه راه‌یافتگان المپیادهای معتبر دانش‌آموزی به عنوان نخبه و استعداد برتر شناخته می‌شوند. همچنین ۱۰۰ نفر برتر کنکور در رشته ریاضی فیزیک، ۵۰ تن اول رشته‌تجربی، ۵۰ تن رشته انسانی و ۲۰ تن اول رشته هنر به عنوان استعداد برتر شناخته می‌شوند. (در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، شرایطی برای پذیرش نفرات برتر کنکور زبان‌های خارجی به عنوان استعداد برتر نیامده است.)

فقط قرارگرفتن در زمره استعدادهای برتر (نفرات برتر کنکور) و نخبه، مخترعان، نفرات اول تا سوم المپیادهای جهانی دانش‌آموزی و دانشجویی و راه‌یافتگان به مرحله نهایی المپیادهای معتبر دانش‌آموزی سبب تسهیل خدمت سربازی نمی‌شود.

این افراد در صورت ارائه پروژه تحقیقاتی پیرامون مسائل مختلف کشوری و لشگری به بنیاد نخبگان نیروهای مسلح و تایید آن از سوی این بنیاد می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

در صورتی که پروژه تحقیقاتی این افراد تائید شود، آنان پس از طی دوره آموزش نظامی می‌توانند نسبت به دریافت کارت پایان خدمت خود اقدام کنند.

 

تسهیلات پیش‌بینی شده برای ادامه تحصیل دانشجویان مقاطع مختلف و انصرافی که تاکنون به خدمت سربازی اعزام نشده‌اند

‌ در قانون جدید سربازی، شرط عبور از کنکور برای بهره‌مندی از معافیت تحصیلی برداشته شده و در حال حاضر نیز هر یک از مشمولان در صورتی که وارد غیبت نشده باشند، می‌توانند با ثبت‌نام در دانشگاه‌ها، نسبت به اخذ معافیت تحصیلی اقدام کنند.

در این قانون همچنین مشکل آن دسته از دانشجویانی که در پردیس‌های بین‌المللی دانشگاه‌های مختلف دولتی در مناطقی نظیر کیش، چابهار، قشم و … پذیرفته شده و به دلیل عدم‌اطلاع کافی از قوانین، وارد غیبت از سربازی می‌شدند، نیز حل شد.

 

امکان ادامه تحصیل دانشجویان تا دکتری تخصصی

در قانون جدید امکان ادامه تحصیل و صدور معافیت تحصیلی برای دانشجویان مقطع دکتری تا سطح تخصص فراهم شده است.

در گذشته تنها دانشجویان می‌توانستند تا دکتری عمومی از معافیت تحصیلی بهره بگیرند و برای ادامه تحصیل باید ابتدا به سربازی اعزام می‌شدند که در قانون جدید، این مسئله نیز حل شد.

از دیگر تسهیلاتی که در این قانون برای دانشجویان مصوب شده، امکان انصراف از تحصیل برای یکبار و تحصیل در رشته دلخواه است. دانشجویان انصرافی در صورتی که بخواهند در مقطع جدید ادامه تحصیل بدهند، مدت بهره‌مندی از معافیت تحصیلی برای آنان از نو محاسبه می‌شود و سال‌های قبل در مدت بهره‌مندی‌اش از معافیت تحصیلی تاثیری نخواهد داشت.

 

تسهیل شرایط خروج از کشور دانشجویان

در گذشته قوانین سختی برای خروج از کشور دانشجویانی که به سربازی نرفته‌اند، وجود داشت. در حال حاضر مشمولان لیسانس به بالا با تایید وزارت علوم و سپردن وثیقه‌ای که مقدار آن از سوی سازمان وظیفه عمومی ناجا تعیین می‌شود، می‌توانند به راحتی از کشور خارج شوند. در حال حاضر مقدار این وثیقه حدود ۱۵۰ میلیون ریال است.

 

به تسهیلات در نظر گرفته شده برای امکان ادامه تحصیل مشمولان

در حال حاضر هر فرد ذکور دارای مدرک تحصیلی دیپلم و بالاتر از آن یکسال فرصت دارد تا برای قبول‌شدن در مقطع بالاتر درس بخواند یا به خدمت سربازی اعزام شود. با این قانون دیگر فردی بهانه‌ای نخواهد داشت که فرصت کافی برای مطالعه دروس نداشته است.
آخرین تغییرات مربوط به مرخصی سربازان

مرخصی سربازان متاهل ۱۰ روز در سال بیشتر از مرخصی سربازان مجرد است.

مدت مرخصی در مناطق بد آب و هوای درجه دو ۶ روز، درجه ۳ هشت روز و درجه چهار ۱۰ روز اضافه می‌شود.

۳۰ روز مرخصی نیز در اختیار فرماندهان و مسئولان است که به مقتضای ابراز لیاقت و شایستگی به سربازان داده می‌شود.

ایام تعطیل جزو مرخصی سربازان محسوب نمی‌شود. روزهای پنجشنبه در برخی از یگان‌ها تعطیل است که این روز نیز برای سربازان مشغول به خدمت مانند جمعه‌ها و سایر ایام تعطیل به عنوان تعطیلات حساب شده و جزو مرخصی آنان محسوب نمی‌شود.

این قوانین به عادلانه‌ترشدن مرخصی سربازان در مناطق مختلف کمک کرده و در بسیاری از موارد روزهای مرخصی را افزایش داده است.

برابر مقررات قبلی مدت مرخصی کارکنان وظیفه در مناطق عادی ۳۰ روز در سال و در مناطق بدآب و هوا ۴۵ روز در سال بود که در این مقررات تفاوتی میان مرخصی افرادی که در مناطق بد آب و هوای درجه یک تا چهار خدمت می‌کردند، وجود نداشت.

در قانون قبلی در مرخصی کسانی که در محل سکونت خود اشتغال داشتند و گاهی بعد از ساعت اداری به منزل می‌رفتند با کسانی که صدها کیلومتر دورتر از محل سکونت خود خدمت می‌کردند، تفاوتی وجود نداشت.

به منظور عادلانه‌تر شدن مرخصی تغییراتی در مقررات صورت گرفت که بر اساس آن مرخصی کارکنان وظیفه مستقر در مناطق جنگی، امنیتی و عملیاتی به ازای هر ۴۵ روز ۱۰ روز، مرخصی یگان‌های پدافندی و انتظامی مناطق مهم به ازای هر ۳۰ روز هفت روز و مرخصی در مناطق عادی به ازای هر سال ۱۲ روز است.

مدت این مرخصی به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر دوری از محل زندگی نیز یک روز اضافه می‌شود و علاوه بر این برای مسافت‌های بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ کیلومتر نیز یک روز و بیش از ۶۰۰ کیلومتر دو روز و حداکثر سه بار در سال مرخصی اضافه می‌شود.

اگر محل سکونت سربازی ۳۰۰ کیلومتر تا یگان خدمت‌ وی فاصله داشته باشد علاوه بر سه روز مرخصی که به خاطر مسافت دریافت می‌کند یک روز نیز به عنوان درراهی به وی تعلق می گیرد که این مرخصی حداکثر تا سه بار تا پایان خدمت قابل تکرار است.

مقررات اعلام شده پیرامون شرایط مرخصی سربازان از مهرماه امسال اجرایی شده است. مرخصی کارکنان وظیفه به ازای خدمتی که قبلا انجام داده‌اند برابر مقررات قبلی محاسبه می‌شود و اضافه خدمتی به آنان تعلق نخواهد گرفت.

احتمال لغو فروش خدمت سربازی مشمولان خارج از کشور

در حال حاضر آن دسته از افراد ذکور ایرانی مقیم خارج از کشور که تا پیش از پایان سال ۸۲ از کشور خارج شده‌اند، می‌توانند نسبت به خرید خدمت سربازی خود اقدام کنند.

آن دسته از دانشجویانی که تا پایان شهریور ۸۵ اقدام به خروج از کشور کرده‌اند، تنها می‌توانند به کشور تردد کنند، اما نمی‌توانند نسبت به خرید خدمت سربازی خود اقدام کنند.

در حال حاضر این افراد می‌توانند سالانه یکبار، حداکثر به مدت سه ماه به کشور تردد کنند و نگرانی نیز از بابت دستگیری نداشته باشند.

درباره آن دسته از افراد عادی که از سال ۸۳ از کشور خارج شده و نیز دانشجویانی که پس از سال ۸۵ از کشور خارج شده‌اند، در حال حاضر اگر این افراد وارد کشور شوند، اجازه خروج مجدد به آنان داده نخواهد شد و باید به خدمت سربازی بروند.

مهلت اجرای مقررات ذکر شده تا پایان سال ۹۰ بود. در حال حاضر شرایط همانند سال گذشته است، اما مشغول بررسی طرحی هستیم که به موجب آن امکان خرید و فروش خدمت مشمولان خارج از کشور همچون داخل کشور متوقف شود.

با توجه به این که در حال حاضر شرایط مانند سال گذشته است، توصیه می‌شود مشمولان مقیم خارج از کشور دارای شرایط بهره‌مندی از خرید خدمت سربازی هرچه سریع‌تر به نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در کشور محل اقامتشان مراجعه کنند.

درباره وضعیت مشمولان مقیم خارج از کشور در صورت توقف طرح فروش خدمت سربازی؛ در حال حاضر طرحی در حال بررسی است که در صورت تصویب این افراد بتوانند تا ظرف سه بار در طول سال با مهر ورود و خروج در گذرنامه‌شان به کشور تردد کنند.

احتمال افزایش طول خدمت سربازی

به ۲۴ ماه

    ر حال حاضر مدت خدمت سربازی ۲۱ ماه است که این مدت برای سربازان مناطق عملیاتی و امنیتی ۱۸ ماه، سربازان مناطق محروم بدآب و هوا ۱۹ ماه، سربازان مشغول در یگان‌های حفاظتی مراکز دولتی ۲۱ ماه و برای مابقی سربازان دستگاه‌های دولتی امریه‌دار هستند، ۲۴ ماه در نظر گرفته شده است.

طول مدت سربازی مشمولان اعزامی سال ۹۱ بر همین اساس محاسبه می‌شود و شایعات مربوط به کاهش طول خدمت سربازی صحت ندارد.

خدمت سربازی می‌تواند تا ۲۴ ماه نیز افزایش پیدا کند. با توجه به احتمال کاهش موالید ذکور، ممکن است طول مدت خدمت سربازی در آینده به ۲۴ ماه برسد.

درباره کسانی که در سال ۹۱ اعزام شده باشند، طول مدت خدمت سربازی‌شان برابر با مقررات همان سال اعزام است.

معیار محاسبه طول مدت خدمت سربازی، “سال اعزام” است و به عنوان مثال آن دسته از افرادی که در سال ۹۰ به خدمت اعزام شده‌اند، مدت سربازی‌شان نیز مانند قوانین همان سال برابر ۱۸ ماه است.

طرح سرباز جانشین نداریم

طرح سرباز جانشین به نوعی استثمار فرد است و بر اساس آن افرادی که توانایی مالی دارند، می‌توانند به سربازی نرفته و به جای آنان افرادی که از وضع مالی خوبی برخوردار نیستند، برای چندین بار به سربازی اعزام شوند.

خوشبختانه این طرح در آن زمان نیز تصویب نشد و در حال حاضر نیز چنین موضوعی صحت ندارد و ستادکل نیز با آنان مخالف است.

شرایط اعطای معافیت به مشمولان دارای فرزند صغیر

 

جانشین اداره منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح همچنین در مورد معافیت آن دسته از مشمولانی که دارای فرزند صغیر بوده و همسرشان فوت شده نیز گفت: این افراد تا زمانی که ازدواج نکرده‌اند، از خدمت سربازی معاف خواهند بود.

وی در مورد آن دسته از مشمولانی که با فرزند صغیر از همسر خود جدا شده‌اند نیز گفت: این افراد باید به سربازی بروند و معافیتی به آنان تعلق نمی‌گیرد.

   

دستور العمل خروج از کشور جهت دانشجویان ذکور و مشمولان وظیفه عمومی

براساس دستورالعمل خروج از کشور  مشمولان وظیفه عمومی به شماره ۴۲۹۵۶۵/۴۳ مورخ ۲۷/۱۰/۸۹ و همچنین براساس ابلاغیه شماره ۷۷۴/۲۲/۲۳ مورخ ۱۴/۱۰/۱۳۸۹ سازمان وظیفه عمومی  در خصوص خروج موقت دانشجویان مشمول وظیفه عمومی از کشور به شرح ذیل اعلام می نماید :

شرایط مشمولان برای خروج موقت از کشور

  • فاقد غیبت باشند .
  • وضعیت تحصیلی مشخصی داشته باشند .
  • در سنوات ارفاقی مازاد بر سنوات مجاز تحصیل نباشند.
  • مهلت معرفی مشمولان فارغ التحصیل به پایان نرسیده باشد یا دارای برگ اعزام بدون غیبت باشند ( این شرط برای دانشجویان نمی باشد) .
  • برای مراجعه به موقع به کشور وثیقه مورد نیاز را بسپارند .
  • گواهی اشتغال به تحصیل یا درخواست مجوز خروج موقت از کشور را ارایه نمایند .

مدت زمان خروج از کشور :

سفر های مطالعاتی : حداکثر ۶ ماه برا ی دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و یکسال برای دانشجویان دوره دکتری تخصصی ph.D

سفرهای نیمه علمی ، علمی و زیارتی : حداکثر ۳۰ روز ( برای حج واجب مدت خروج ۶۰ روز خواهد بود)

سفرهای غیر علمی شامل سفر به تمامی کشورها( از جمله سوریه) حداکثر به مدت ۲۰ روز

سفرهای ورزشی : مدت خروج برابر با مقرراتی است که سازمان تربیت بدنی ( امور مشترک فدراسیونها) اعلام می نماید.

دفعات خروج از کشور برای هر نیمسال تحصیلی ۲ بار بدون توجه به نوع سفر خواهد بود .

نحوه در خواست مجوز خروج از کشور دانشجویان وتایید آنها :

– ارایه در خواست توسط دانشجو به واحد یا مرکز دانشگاهی یا آموزشکده سما ی محل تحصیل به همراهمستندات خروج

مستندات خروج به شرح ذیل می باشد:

سفرهای زیارتی به عراق وعربستان : شامل نامه کاروان یا سازمان حج وزیارت یا ستاد عمره دانشجویی

سفرهای علمی : شامل دعوت نامه دبیرخانه یا مجمع برگزار کننده سمینار ، همایش یا کنفرانس در کشور خارجی

سفرهای نیمه علمی : مدارک ثبت نام امتحانات یا دعوت نامه شرکت در نمایشگاه ها وکارخانجات متناسب با رشته تحصیلی دانشجو یا مکاتبات رسمی سازمانهای دولتی برای شرکت در مجامع هنری و …

سفرهای مطالعاتی (خاص دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد ودکتری ) : مشروط به ارایه پذیرش از دانشگاه ها ، مجامع علمی وصنعتی دال بر پذیرش وی بر همکاری با اوست که به تایید گروه آموزشی مربوط یا استاد راهنما خواهد رسید

سفر های ورزشی: خاص شرکت دانشجویان در مسابقات ورزشی مورد تایید سازمان تربیت بدنی است وتاییدیه و گواهی امور مشترک فدراسیون های ورزشی سازمان تربیت بدنی

سفرهای غیر علمی : نیاز به مستندات خاصی ندارد و درخواست دانشجو برای صدور گواهی اشتغال به تحصیل وی کفایت می نماید.

– تصویر مستندات خروج سفرهای علمی – نیمه علمی – غیرعلمی و ورزشی برا ی تایید فرم در سازمان مرکزی بایستی ضمیمه فرمها باشد

تایید فرم ها ی تنظیمی توسط واحد یا مرکز دانشگاهی به شرح زیر انجام خواهد گرفت .

تایید فرم هایسفرهای زیارتی عراق وعربستان با دبیرخانه منطقه دانشگاهی ذیربط است .

تاییدفرم های سفرها ی علمی ، مطالعاتی ، نیمه علمی و ورزشی  توسط حوزه معاونت دانشگاه (سازمان مرکزی ) صورت خواهد گرفت

تایید فرم سفرهای غیر علمی توسط واحد دانشگاهی صورت خواهد گرفت ونیاز به تایید یه دبیرخانه منطقه یا سازمان مرکزی نخواهد داشت و صدور مجوز خروج به عهده وظیفه عمومی است .

–  به منظور رفاه حال دانشجویان در مواردیکه به دلیل بعد مسافت واحد با مرکز دانشگاهی با دبیرخانه منطقه وهمچنین نزدیکی محل سکونت دایم دانشجو با تهران تمایل به تایید فرم در سازمان مرکزی بیشتر باشد فرمهای مربوط به سفرهای زیارتی ( عراق و عربستان)در حوزه معاونت دانشجویی در سازمان مرکزی قابل تائید است.

– تمامی فرمها بایستی با سربرگ واحد / مرکز یا آموزشکده تنظیم و ثبت در دبیرخانه واحد / مرکز …………….. گردد.

نحوه مراجعه به وظیفه عمومی و صدور مجوز خروج از کشور توسط وظیفه عمومی وسایر نکات تکمیلی:

دانشجویانی که به قصد سفرهای زیارتی ، علمی ، نیمه علمی وغیر علمی عازم خارج از کشور هستند می توانند پس از تایید فرم های اشاره شده برای اخذ مجوز خروج از کشور آن را به معاونت وظیفه عمومی استان محل تحصیل یا سکونت ارایه نمایند

دانشجویان عازم سفرهای ورزشی ومطالعاتی پس از تایید فرم مربوط در سازمان مرکزی دانشگاه صرفا بایستی از طریق سازمان وظیفه عمومی – مرکز عملیات مشمولان و یا معاونت مشمولان وامور معافیت ها در تهران مراحل اخذ مجوز خروج از کشور را طی نمایند .

دانشجویان مشمول بایستی به محض مراجعت به کشور  شخصا با در داشتن گذر نامه خود را به حوزه وظیفه عمومی صادر کننده مجوز خروج از کشور ( که وثیقه خروج را دریافت نموده است) معرفی تا ضمن اعلام حضور وثیقه پرداختی به آنها مسترد گردد.

چنانچه ظرف مدت ۱۰روز پس از اتمام مهلت خروج خود را به وظیفه عمومی معرفی ننمایند وظیفه عمومی اختیار دارد وثیقه آنان را ضبط نماید. مشمولینی که به موقع وارد کشور شده لیکن برای اعلام مراجعت خود را با تاخیر به وظیفه عمومی معرفی نمایند تا ۶ ماه مجازبه خروج از کشور مجدد نخواهند بود.( کنترل این مورد به عهده وظیفه عمومی خواهد بود نه دانشگاه مگر آنکه وظیفه عمومی ممنوعیت خروج فرد را به دانشگاه ابلاغ نماید)

دانشجویانی که به هر دلیل موفق به انجام سفر نشده اند وسفر آنان به تعویق افتاده است می توانند جهت تمدید مهلت خروج و بازگشت به وظیفه عمومی مراجعه نمایند مشروط بر اینکه نوع سفر آنها تغییر یافته باشد که در اینصورت بایستی با ارائه گذرنامه یا فرم تنظیمی قبلی درخواست خروج خود را مجددا به دانشگاه ارایه نمایند ومراحل قبلی طی گردد.

فارغ التحصیلان مشمولی که بیش از سه ماه از تاریخ فراغت از تحصیل آنان سپری نشده است می توانند برای درخواست خروج از کشور با در دست داشتن برگ لغو معافیت به معاونت وظیفه عمومی محل سکونت خود مراجعه نمایند.

منبع خبر : قو

معافیت تحصیلی خارج از کشور

ماده ۳۱: دانش آموزان مدارس و دانشجویان مراکز آموزش عالی وابسته به وزارت آموزش و پرورش و یا مورد تأیید آن وزارت و دانشجویان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی یا غیر دولتی داخلی و خارجی مورد تأیید وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و طلاب حوزه‌های علمیه که در حین تحصیل به سن مشمولیت رسیده و یا می‌رسند، تا زمانی که به تحصیلات خود ادامه می‌دهند، از اعزام به خدمت دوره ضرورت معاف می‌باشند.

ماده ۳۳: صدور معافیت تحصیلی دانش‌آموزان، دانشجویان و طلاب علوم دینی، موکول به ارائه گواهی اشتغال به تحصیل آنان از طریق مراجع ذی‌ربط است و مدت اعتبار آن تا یک سال پس از صدور گواهی پایان تحصیلات در هر مقطع می‌باشد.

تبصره ۱: حداکثر معافیت تحصیلی برای دانش‌آموزان تا سن بیست سال تمام و در هر یک از مقاطع تحصیلی کاردانی دو و نیم سال، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی‌ارشد ناپیوسته سه سال، کارشناسی پیوسته پنج سال و کارشناسی ارشد پیوسته شش سال، دکترای پزشکی پیوسته هشت سال و دکترای تخصصی شش سال است.

تبصره ۲: در مواقع ضروری با تشخیص و اعلام کمیسیون موارد خاص دانشگاه‌های مربوط حداکثر یک سال به مدت فوق اضافه می‌شود.

ماده ۳۴: دانش‌آموزان و دانشجویان و طلاب علوم دینی مشمول، در صورت ترک تحصیل، اخراج، انصراف یا فراغت از تحصیل، باید برای خدمت دوره ضرورت خود را معرفی نمایند. مقامات مسئول مکلفند صورت اسامی این قبیل مشمولین را با ذکر مشخصات کامل و نشانی و رشته تحصیلی به طور انفرادی، بدون تأخیر به سازمان محل ارسال دارند.

تبصره۲: مشمولینی که با داشتن معافیت تحصیلی در خارج از کشور تحصیل می‌کنند، پس از ترک تحصیل یا اخراج یا انصراف یا فراغت از تحصیل، موظفند برای رسیدگی به وضع مشمولیت خود حداکثر ظرف یک سال خود را به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور معرفی نمایند.

تبصره ۳: متخلفین از اجراء این ماده برای بار اول به توبیخ کتبی و درج در پرونده و برای بار دوم علاوه بر توبیخ کتبی به یک ماه انفصال از خدمت و برای بار سوم به دو ماه انفصال از خدمت محکوم می‌شوند.

ماده ۳۵: مشمولین دیپلم که حداکثر یک سال پس از فراغت از تحصیل در یکی از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی داخل یا خارج از کشور که مورد تأیید وزارتخانه‌های علوم و بهداشت می‌باشند پذیرفته شوند تا زمانی که وفق تبصره (۱) ماده (۳۳) به تحصیل اشتغال دارند، می‌توانند مشروط به اینکه دارای غیبت غیر موجه نباشند از معافیت تحصیلی استفاده نمایند. این معافیت برای هر مقطع فقط یک بار داده می‌شود.

تبصره ۱: معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی در طول مدت تحصیل فقط یک بار قابل تمدید است.

تبصره ۲: ترخیص کارکنان وظیفه بدون غیبت اولیه در حین خدمت جهت ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی و بالاتر به جز در زمان‌های اضطراری و جنگ بلامانع است.

ماده ۳۶: مشمولین دارای مدرک کارشناسی و بالاتر و معادل آن در حوزه‌های علمیه علاقمند به تحصیل در خارج از کشور در صورتی که از نظر مقررات این قانون و وزارتخانه‌های علوم و بهداشت، حائز شرایط ادامه تحصیل در خارج از کشور باشند و دانشگاه‌ها و رشته‌های آنها مورد تأیید وزارتخانه‌های فوق باشد، می‌توانند با سپردن تضمین‌های لازم با استفاده از مقررات این قانون برای تحصیل به خارج از کشور مسافرت نمایند.

ماده ۳۷: ایرانیان مقیم خارج از کشور، فرزندان مامورین ثابت دولت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و همچنین کسانی که قانوناً تحت کفالت، یا ولایت قانونی آنها می‌باشند، چنانچه در حین تحصیل در مدارس ایرانی مستقر در خارج از کشور و یا مؤسسات آموزشی کشورهای خارج مورد تأیید آموزش و پرورش و طلاب حوزه‌های علمیه مورد تأیید شورای عالی حوزه‌های علمیه به سن مشمولیت برسند از معافیت تحصیلی بهره‌مند می‌گردند و ادامه تحصیل آنان تا سقف یک سال پس از فراغت از تحصیل در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی خارج از کشور که مورد تأیید وزارتخانه‌های علوم یا بهداشت هستند بلامانع می‌باشد.

دریافت رایگان مشاوره تلفنی
برای ثبت نوبت مشاوره تلفنی رایگان لطفا روی دکمه زیر کلیک کنید.
مشاوره تلفنی