ویزای امریکا و محدودیت های جدید آن

ویزای امریکا و محدودیت های جدید آن

طبق آخرین دستور دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا تعداد کشورهایی که قبلا ممنوعیت سفر به امریکا داشتند، گسترش یافته اند. این ممنوعیت شامل ۸ کشور است که ۶ مورد آنها بیشترین جمعیت مسلمان را دارند.

دستورات اجرایی ویزای امریکا برای اتباع ایرانی از تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۱۷ (۲۶ مهرماه ۱۳۹۶)

براساس این دستور شهروندان کشورهای چاد، ایران، لیبی، سوریه، ونزوئلا، یمن، سومالی، و کره شمالی از تاریخ ۱۸ اکتبر از ورود به کشور امریکا منع خواهند شد. هر کشوری تحت این ممنوعیت، محدودیت های خاص خود را دارد اما این فرمان تا حدود زیادی توریست ها، خانواده‏های کسانی که مقیم امریکا هستند، و حتی کسانی را که به دنبال ویزای پزشکی هستند از ورود به این کشور منع می کند. کسانی که در حال حاضر اقامت دائم دارند یا ویزا گرفته اند از این امر مستثنی هستند اما بعد از انقضای ویزایشان نمی توانند آن را تمدید کنند. و اکنون دیوان عالی بحث‏های شفاهی در مورد  فرمان منع سفر را متوقف کرده است تا زمانیکه هر دو طرف دستورالعملهای جدیدی را در مورد این سیاست دائمی وضع کنند.

طبق گزارشی که از سوی دولت به کنگره ارائه شده، تعداد پناهجویانی که شامل دستور اجرایی ترامپ نمی شوند، سال آینده به ۴۵۰۰۰ هزار نفر می رسند. با این که ممنوعیت ۱۲۰ روزه پناهندگان به زودی پایان خواهد یافت، این دستورالعمل جدید تغییر قابل توجهی در دولت اوباما است که هدف آن اسکان مجدد بیش از  ۱۱۰۰۰۰پناهنده بود.

اکنون که فرمان منع ورود اصلاح شده ترامپ در ماه مارس به پایان رسیده است، محدودیت های تازه تا زمانیکه دولت های کشورهای نامبرده موارد امنیتی خاص را که توسط سازمان امنیت داخلی وضع شده، برطرف کنند، به قوت خود باقی می ماند. این استانداردها برای کشورهای بدون پیشرفت های تکنولوژیکی مناسب و درست، می تواند غیرقابل دسترس باشد.

دانسته های فرمان ترامپ

سیاست فرمان مهاجرتی ترامپ از گزارشی که سازمان امنیت داخلی، وزارت امور خارجه و دادستان کل جف سشنز ( Sessions Jeff ) در ماه جولالی ارائه دادند، نشأت می گیرد. آنها در گزارش خود اعلام کردند که پروتکل های امنیتی سفر تقریبا ۲۰۰ کشور را مرور کرده اند. آنها نتیجه گرفتند که ۴۷ کشور به اندازه کافی استانداردهای پایه ای برای مدیریت هویت، مانند داده های گذرنامه الکترونیکی، به اشتراک گذاری اطلاعات و یا سوابق سوء پیشینه مسافران را رعایت نکرده اند و یا ” در مرزهای خود موجب حضور قابل توجهی تروریست” شده اند.

چه کسانی ممنوعیت ورود دارند؟

  • به عنوان مثال، اتباع چاد، یمن و لیبی، شامل افرادی که دارای ویزای کاری و گردشگری هستند، به طور کامل ممنوع هستند.
  • شهروندان ایرانی به استثنای افرادی که دارای ویزای تحصیلی و ویزای غیر مهاجرتی هستند از ورود به این کشور ممنوع هستند.
  • مهاجران سومالی از ورود به امریکا ممنوع هستند، اما غیر مهاجران – یعنی کسانی که به دنبال اخذ مجوز کار  هستند باید اقدامات غربالگری بیشتری را انجام دهند.
  • مقامات دولتی ونزوئلا و خانواده های آنها از ورود به ایالات متحده ممنوع هستند، در حالی که شهروندان این کشور در صورت داشتن ویزا باید اقدامات غربالگری بیشتری را انجام دهند.
  • سوریه و کره شمالی به طور کامل ممنوع هستند. هرچند کره شمالی نیز به بیشتر شهروندانش اجازه خروج نمی دهد.

 

چه کسانی در حال حاضر اجازه ورود دارند؟

  • افراد دارای اقامت دائم ایالات متحده – مانند دارابودن کارت سبز – شامل این ممنوعیت نیستند.
  • افرادی که دارای ویزای دیپلماتیک هستند.
  • افرادی که در حال حاضر ویزا دارند ویزای آنها لغو نخواهد شد اما در صورتی که تاریخ انقضای آن به پایان برسد قادر به تمدید آن نخواهند بود.
  • به طور مشخص، این دستور شامل پناهندگان نمی شود. هر خارجی که توسط ایالات متحده آمریکا پناهنده شده است و یا هر پناهنده ای که قبلا از امریکا پناهندگی گرفته است، از این قانون معاف است. با این حال، انتظار می رود که دولت در روزهای آینده قوانین بیشتری در مورد پناهندگان منتشر کند.
  • افرادی از کشورهای نامبرده که دارای تابعیت دو گانه از کشور دیگری هستند شامل قانون منع ورود نمی شوند و می توانند با پاسپورت کشوری که در لیست قرار ندارد، وارد ایالات متحده شوند.
  • افرادی که از گمرک و گشت مرزی و یا از وزارت امور خارجه حق معافیت دریافت کنند، از این قانون مستثنی هستند.

این قانون جدید در دراز مدت می تواند تأثیرات قابل توجهی بر ایالات متحده داشته باشد، مخصوصا اگر اتباع خارجی مجاز به تمدید ویزاهای کاری خود نباشند.

دریافت رایگان مشاوره تلفنی
برای ثبت نوبت مشاوره تلفنی رایگان لطفا روی دکمه زیر کلیک کنید.
مشاوره تلفنی