امتحان آیلتس ،منابع آیلتس،ارسال نتایج

امتحان آیلتس ،منابع آیلتس،ارسال نتایج

امتحان آیلتس در دو نوع مختلف آکادمیک و جنرال ترینیگ برگزار می‌شود. امتحان آکادمیک توانایی انگلیسی داوطلبانی را می‌سنجد که قصد دارند تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی و بالاتر در یک دانشگاه انگلیسی زبان ادامه دهند. یکی از مهمترین شرط‌های پذیرفته‌شدن در این دانشگاه‌ها فراهم آوردن سطحی قابل قبول از نمره این امتحان می‌باشد.

امتحان آیلتس در دو نوع مختلف آکادمیک و جنرال ترینیگ برگزار می‌شود. امتحان آکادمیک توانایی انگلیسی داوطلبانی را می‌سنجد که قصد دارند تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی و بالاتر در یک دانشگاه انگلیسی زبان ادامه دهند. یکی از مهمترین شرط‌های پذیرفته‌شدن در این دانشگاه‌ها فراهم آوردن سطحی قابل قبول از نمره این امتحان می‌باشد.

در امتحان آیلتس توانایی‌های شنیدن، خواندن، نوشتن، و صحبت‌کردن در چهار قسمت جداگانه سنجیده می‌شود. در حالیکه توانایی شنیداری و صحبت‌کردن داوطلبان امتحان آیلتس آکادمیک و امتحان آیلتس جنرال‌ترینیگ به‌ روش کاملاً ‌مشابهی صورت می‌گیرد، هر یک از این دو گروه، سوالات جداگانه‌ای در قسمت‌های خواندن و نوشتن دریافت می‌کنند. مسئولیت انتخاب نوع امتحان بر عهده متقاضی بوده و شرکت‌کنندگان باید هنگام ثبت‌نام خود نوع امتحان مورد نظر را در فرم ثبت‌نام قید کنند.

سه بخش اول هر امتحان آیلتس در یک روز برگزار می‌شود، اما بخش مصاحبه‌ ممکن است در طول یک‌هفته بعد و یا یک هفته قبل از امتحان آیلتس برگزار شود. داوطلبانی که از شهر‌های دیگر برای برگزاری امتحان آیلتس به تهران می‌آیند در اولویت قرار خواهند داشت. این دسته از داوطلبان برای استفاده از اولویت در‌نظر گرفته‌شده باید هنگام ثبت‌نام نام خود را در لیستی جداگانه به‌ثبت برسانند و مسئول ثبت نام را در جریان بگذارند.

امتحان آیلتس ، به نوعی طراحی شده که قادر است میزان معلومات داوطلبان در سطوح مختلف از زبان انگلیسی را سنجیده و با توجه به استاندارد IELTS طبقه‌بندی کند. شرکت‌کنندگان در این آزمون به طیف متنوعی از سوالات بسیار ساده تا بسیار مشکل پاسخ می‌دهند و در پایان با توجه به نمره‌ای که از هر‌یک از چهار‌بخش مختلف دریافت‌کرده‌اند سطحی مابین نا‌آشنای کامل به زبان انگلیسی، با نمره صفر، تا سطح آشنای کامل به زبان انگلیسی، با نمره ۹، طبقه‌بندی می‌شوند.

نتایج امتحان آیلتس ۲ هفته پس از پایان یافتن آخرین مصاحبه برگزار خواهد شد. نتایج باید شخصاً توسط متقاضی دریافت گردد و مسئولان دفتر امتحان آیلتس اجازه ندارند تا از طریق تلفن،‌فکس، یا پست الکترونیکی نتایج را به اطلاع داوطلبان برسانند. نمره هر چهار‌ بخش امتحان آیلتس به‌طور جداگانه در کارنامه درج خواهد گردید. به علاوه میانگینی حسابی و گرد‌شده از این چهار بخش نیز به عنوان نمره کلی در اختیار داوطلب قرار خواهد گرفت. این نمره نهایی و همینطور نمره‌های بخش‌های شنیداری و خواندن با اعشار ۰،۵ و نمره‌ بخش‌های مصاحبه‌ و نوشتن بدون اعشار و به‌صورت اعداد صحیح گزارش می‌شوند.

به عنوان یک قانون عمومی نتایج امتحان تا دو سال پس از برگزاری امتحان اعتبار دارند. در صورتیکه بتوان اثبات کرد که داوطلب پس از برگزاری امتحان در حفظ معلومات خود و بهتر کردن دانشش در زبان‌ انگلیسی کوشا بوده، می‌توان از کارنامه امتحان حتی بیش از این مهلت دوساله نیز استفاده کرد

آزمون جنرال‌ترینیگ

General Training Reading

برای پاسخ دادن به چهل سوال این بخش به داوطلبان شصت‌دقیقه فرصت داده می‌شود. سوالات و متن‌ها در سه بخش، شامل حدود ۲۰۰۰ تا ۲۷۰۰ کلمه، و در یک دفتر‌چه به داوطلب تحویل داده خواهند شد. پس از سپری شدن یک‌ساعت این دفتر‌چه به‌همراه پاسخنامه از داوطلب گرفته خواهد‌شد. در این بخش برخلاف قسمت اول امتحان آیلتس به داوطلب فرصتی برای انتقال پاسخ‌ها به پاسخ‌نامه داده نمی‌شود.

متون به‌کار گرفته‌شده در دفتر‌چه‌ سوالات از مجله‌ها، جزوات و کتاب‌ها و روزنامه‌ها انتخاب شده‌اند و مخاطب همه آنها خواننده غیر متخصص است.

بخش اول‌ بر مواجه با موقعیت‌های اجتماعی تمرکز دارد. این بخش شامل متونی است که به مروادات اجتماعی ابتدایی و روزمره تعلق داشته و نگرشی به‌سمت جمع‌آوری،یافتن، و تهیه اطلاعات در آنها وجود دارد.

بیشتر توجه در بخش دوم به‌ جزوات آموزشی و احتیاجات رفاهی است. این بخش به متن یا متن‌هایی اختصاص داده شده که انگلیسی پیچیده‌تری در آنها استفاده به‌کار گرفته‌شده است.

متن‌ نسبتاً بلندتری در بخش سوم در انتظار داوطلبان خواهد بود که از طریق آن توانایی خواندن نثر‌های بلند در شرکت‌کنندگان سنجیده می‌شود. در این بخش بیشتر خواندن نثر‌های پیچیده مد نظر است تا درک ‌مطالب استدلالی.

General Training Writing

برای این بخش از امتحان آیلتس یک‌ساعت زمان در نظر گرفته شده است. در طول این زمان به داوطلبان دو موضوع برای نوشتن داده خواهد شد. پیشنهاد می‌شود که شرکت‌کنندگان در امتحان بیست‌دقیقه اول را به نوشتن سوال اول اختصاص دهند و چهل دقیقه باقی‌مانده را صرف پاسخ به سوال دوم کنند. پاسخ به سوال اول لازم است حد‌اقل در ۱۵۰ کلمه نوشته شود. حداقل تعداد کلمات برای موضوع دوم ۲۵۰ کلمه است. به پاسخ‌هایی که کمتر از این‌ میزان کلمه داشته‌ باشند نمره کامل داده نخواهد شد.

در موضوع اول از داوطلب خواسته خواهد شد تا نامه‌ای به مخاطبی فرضی نوشته و در نامه‌اش مسئله‌ای را توضیح داده یا مشکلی را شرح دهد.

موضوع دوم در قالب یک سوال از داوطلب خواهد خواست تا عقیده موافق یا مخالف خود را نسبت به یک مسئله بیان کند.

آزمون آکادمیک

Academic Reading

برای پاسخ دادن به چهل سوال این بخش به داوطلبان سی‌دقیقه فرصت داده می‌شود. سوالات و متن‌ها در سه بخش، شامل حدود ۲۰۰۰ تا ۲۷۰۰ کلمه، و در یک دفتر‌چه به داوطلب تحویل داده خواهند شد. پس از سپری شدن یک‌ساعت این دفتر‌چه به‌همراه پاسخنامه از داوطلب گرفته خواهد‌شد. در این بخش برخلاف قسمت اول امتحان به داوطلب فرصتی برای انتقال پاسخ‌ها به پاسخ‌نامه داده نمی‌شود.

متون به‌کار گرفته‌شده در دفتر‌چه‌ سوالات از مجله‌ها، جزوات و کتاب‌ها و روزنامه‌ها انتخاب شده‌اند و مخاطب همه آنها خواننده غیر متخصص است.

حداقل یکی از این سه بخش شامل یک نوشته استدلالی ظریف است و یک بخش نیز به محتوای غیر نوشتاری و همراه با نمودار یا شکل اختصاص دارد. در صورتی که متن حاوی لغات تخصصی و فنی باشد، واژه‌نامه‌ای کوتاه نیز همراه متن خواهد آمد.

برای بازدهی بیشتر در این بخش توصیه می شود برای پاسخگویی به سوالات هر متن، ابتدا مدت حداکثر ۵ دقیقه را به مطالعه سطحی متن بپردازید. در این مرحله به جزئیات توجه نکنید، اما سعی کنید موضوع اصلی هر پاراگراف را دریابید. به این ترتیب هنگام پاسخگویی به سوالات می دانید پاسخ سوال احتمالا در کدام پاراگراف است. همچنین دقت داشته باشید که ترتیب سوال ها همان ترتیبی است که مطالب در متن آمده است. یعنی مثلا پاسخ سوال ۴ را قبل از پاسخ سوال ۵ در متن خواهید یافت.

در بخش reading سرعت عمل نقش بسیار مهمی دارد و تنها راه برای بالا بردن سرعت تمرین است. توصیه می شود حداقل ۱ ماه قبل از آزمون reading های آزمون های IELTS را با زمان بندی امتحان واقعی تمرین کنید.

Academic Writing

برای این بخش از امتحان یک‌ساعت زمان در نظر گرفته شده است. در طول این مدت به داوطلبان دو موضوع برای نوشتن داده خواهد شد. پیشنهاد می‌شود که شرکت‌کنندگان در امتحان بیست‌دقیقه اول را به نوشتن سوال اول اختصاص داده و چهل دقیقه باقی‌مانده را صرف پاسخ به سوال دوم کنند. پاسخ به سوال اول لازم است حد‌اقل در ۱۵۰ کلمه نوشته شود. حداقل تعداد کلمات برای موضوع دوم ۲۵۰ کلمه است. به پاسخ‌هایی که کمتر از این‌ میزان کلمه داشته‌ باشند نمره کامل داده نخواهد شد.

در موضوع اول به داوطلب یک جدول یا نمودار داده شده و از او خواسته خواهد شد تا اطلاعات نمایش‌داده شده در جدول را با جملات خود توضیح دهد.

موضوع دوم در قالب یک سوال از داوطلب خواهد خواست تا نظر یا عقیده موافق یا مخالف خود را نسبت به یک مسئله بیان کند.

بخش Listening

بخش Listening خود از ۴ section تشکیل میشود. در هر یک از sectionها حدود ۱۰ سوال وجود دارد و زمان کل Listening حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه است.
در حین پخش مکالمات و متون، هیچ فرصتی برای خواندن سوال ندارید. اما قبل از آغاز هر section برای مدت زمان کوتاهی گوینده توضیحاتی ارائه میدهد که توصیه میشود با این توضیحات آشنا باشید و در این مدت به خواندن سوالها بپردازید. به هر سوالی که قبل از آغاز متن کامل خوانده باشید به احتمال زیاد پاسخ صحیح خواهید داد. بنابراین خواندن سوالات بسیار مهم است. در هنگام خواندن سوالات حتما دور کلمات کلیدی آن سوال خط بکشید تا هنگام پخش مکالمه به محض شنیدن کلمات کلیدی اماده شنیدن پاسخ باشید. به دلیل اینکه پاسخ به سوال در حین شنیدن ممکن است باعث شود بخشی از متن را گوش نکنید، پاسخ را به خلاصه ترین و ساده ترین شکل ممکن بنویسید. (مثلا اگر پاسخ today morning بوده است و برایتان نوشتن فارسی ساده تر است به فارسی بنویسید امروز صبح). در انتهای هر section مدت ۳۰ ثانیه فرصت دارید که در این مدت به اصلاح پاسخهای خلاصه نوشته شده بپردازید (مثلا تغییر امروز صبح به today morning). در تمام این مدت شما پاسخ ها را در برگه سوال (که به هیچ عنوان تصحیح یا بررسی نمیشود) مینویسید. بنابراین هرگز از پاک کن استفاده نکنید و جهت اصلاح پاسخها فقط پاسخ قبلی را خط بزنید تا در زمان صرفه جویی کنید. در پایان بخش Listening مدت ۱۰ دقیقه زمان برای وارد کردن جوابها از برگه سوال به پاسخنامه دارید.

برخی نکات مهم:

۱) سوالها به همان ترتیبی قرار گرفته اند که متن پیش میرود. یعنی به عنوان مثال پاسخ سوال ۴ قطعا قبل از پاسخ سوال ۵ شنیده میشود. بنابراین اگر مثلا منتظر شنیدن پاسخ سوال ۴ هستید و پاسخ سوال ۵ را میشنوید بدانید که قطعا سوال ۴ را از دست داده اید و سریعا حواس خود را متوجه سوالهای بعد کنید.

۲) در سوالاتی که لازم است جدولی را پر کنید قبل از پخش متن حتما ترتیب پرشدن اطلاعات جدول را با توجه به شماره سوالی که در هر خانه جدول نوشته شده به دست آورید. (چپ به راست، بالا به پایین،…)

۳) غلط املایی و گرامری باعث از دست دادن نمره سوال میشود. غلطهای املایی یا گرامری شامل عدم گذاشتن حرف اضافه(در صورت لزوم)، حروف تعریف(در صورت لزوم)، شروع اسامی خاص با حرف کوچک(مثلا نوشتن iran به جای Iran) نیز میشوند.

۴) در صورتی که پاسخ سوال اسم خاص باشد حتما spell خواهد شد (احتمالا سریع)، مگر اینکه اسم خاص نامی معروف باشد (مثلا Oxford Street)

۵) در مواردی مانند شماره ماشین جهت اطمینان همه حروف به صورت حرف بزرگ نوشته شوند.

۶) استفاده از اشکال مخفف در صورتی که بین المللی باشند(مانند FBI) مانعی ندارد و حتی توصیه می شود.

۷) در سوالاتی که محدودیت تعداد کلمه برای پاسخ قرار داده شده اگر این محدودیت رعایت نشود نمره سوال را از دست خواهید داد حتی اگر پاسختان درست باشد. مثلا اگر باید پاسخ حداکثر دو کلمه باشد به جای ۲۶th of June بنویسید June 26th

۸) در صورتی که پاسخ سوالی عددی است که واحد خاصی دارد، واحد باید نوشته شود. (مثلا ۵۶$ به جای ۵۶ یا ۱۰۰cm به جای ۱۰۰)

۹) در مورد اعداد ترتیبی (اول، دوم، …) مشخص کردن ترتیبی بودن عدد مهم است. (نوشتن ۵th floor یا fifth floor به جای five floor)

۱۰) اگر در سوال از شما Day خاصی خواسته شود پاسخ یک روز (مثلا tomorrow، Sunday، the day before yesterday، …) است؛ اما اگر در مورد Date خاصی سوال شود پاسخ یک تاریخ (مثلا ۲۶th of June) است.

۱۱) در مشخص کردن زمان ها و مدت ها دقت کنید . مثلا عبارت ۱hr 50min later یعنی ۱ ساعت و ۵۰ دقیقه دیرتر(duration)، عبارت ۱٫۵۰ یعنی ساعت یک و سی دقیقه، و عبارت ۱:۵۰ یعنی ساعت یک و پنجاه دقیقه.

۱۲) در مورد کسرها لازم است حتما صورت کمی بالاتر از مخرج باشد(مثلا نوشتن ۲/۳ برای کسر دو سوم غلط است). در مورد اعداد اعشاری حتما از نقطه استفاده کنید(۰٫۷ به جای ۰/۷).

بخش Speaking

مصاحبه داوطلبان بین ۱۱ تا ۱۴ دقیقه به‌طول خواهد انجامید. در طول این زمان داوطلب به سوالات مطرح شده از سوی مصاحبه‌گر پاسخ خواهد داد. این مصاحبه بر روی نوار ضبط می‌شود.

در بخش اول مصاحبه، داوطلب به‌ سوالات عمومی و شخصی در مورد محل‌زندگی‌، وضعیت خانوادگی، شغلی و همینطور علایقش پاسخ خواهد داد. این بخش ۴ تا ۵ دقیقه طول به‌طول می‌انجامد.

در بخش دوم به داوطلب موضوعی، که بر روی یک کارت نوشته شده‌است، داده می‌شود و از وی خواسته خواهد شد تا به مدت دو دقیقه در مورد آن موضوع صحبت کرده و نظر و عقیده خود را اظهار کند. داوطلب می‌تواند پیش از شروع صحبت به مدت یک‌ دقیقه در مورد محور‌هایی که در مورد آنها صحبت‌خواهد کرد فکر کرده و یادداشت بردارد. پس از خاتمه دو دقیقه داوطلب به یک یا دو سوال پایانی در رابطه با موضوع پاسخ خواهد داد.

در بخش سوم داوطلب به بحثی چهار تا پنج‌دقیقه‌ای با مصاحبه‌گر وارد خواهد شد که محور آن به‌نوعی به موضوع مورد بحث در کارت مربوط است.

منابع IELTS

  1. ۱۰۱ Helpful Hints for IELTS

  2. ۲۰۲ Useful Exercises for IELTS

  3. ۴۰۴ Essential Tests Cambridge: 1-5

  4. IELTS Tests Plus

  5. IELTS Test Plus

  6. Check Your Vocabulary for IELTS Examination

  7. Passport to IELTS

  8. Language Passport

  9. IELTS Reading Test

  10. IELTS Preparation and Practice: Reading and Writing

  11. The Preparation and Practice: Listening and Speaking

  12. Practical Writer with Readings

  13. Listening Here

  14. Insight into IELTS Extra

  15. IELTS to Success

ارسال نتایج IELTS به دانشگاههای کانادا و آمریکا

۵ نسخه از نمره آیلتس را مرکزی که در ایران امتحان آیلتس را داده اید بصورت رایگان برای دانشگاه ها ارسال مینماید.

پس از امتحان آیلتس تا زمانی که اعتبار نمره آیلتس شما پایان نیافته است با مراجعه به مرکزی که امتحان داده اید میتوانید نسبت به ارسال نمرات آزمون آیلتس به دانشگاه های کانادا و آمریکا اقدام فرمائید.

دریافت رایگان مشاوره تلفنی
برای ثبت نوبت مشاوره تلفنی رایگان لطفا روی دکمه زیر کلیک کنید.
مشاوره تلفنی