امتحان تافل ، منابع تافل ، ارسال نتایج

امتحان تافل ، منابع تافل ، ارسال نتایج

آزمون دهنده ها بصورت تصادفی، در یک زمان، یکی از انواع فوق را در امتحان مشاهده می‌کنند. از نظر نمره دهی تفاوتی بین آنها دیده نمی‌شود. هر گروه یکی از بخشها را بصورت long format دارند.

Internet Based TOEFL – iBT

تفاوت عمده ی آزمون iBT با دو نوع دیگر امتحان تافل

، افزوده شدن بخش Speaking و حذف Structure از آن است. سیاست ETS این است که این آزمون را رفته رفته جایگزین امتحان PBT نماید. شیوه ی سنجش در این آزمون واقعی‌تر است و هر ۴ مهارت زبان در آن مورد آزمایش قرار می‌گیرد. در حال حاضر تمامی دانشگاه‌ها هر دو امتحان PBT و iBT را می‌پذیرند اما به کسانی که به دنبال دریافت Teacher Assistantship هستند توصیه می‌شود تا در آزمون نوع iBT شرکت کنند (به دلیل دارا بودن قسمت speaking). در ابتدای ظهور امتحان iBT تصور دانش‌آموختگان بر این باور بود که این امتحان از لحاظ ارزیابی سخت‌تر است، اما امروزه می‌توان مزیت‌های فراوانی همچون زمان‌های متعدد ثبت‌نام، مراکز آزمون متعدد در شهرهای مختلف و کوتاه بودن زمان آماده شدن نمرات و گزارش به دانشگاه سفارش شده را دید.در این امتحان مجال برای مانور از قابلیت‌های فردی امکان پذیر است و این فرمت برای کسانی که می‌توانند قابلیت‌های خود را در شرایط مختلف آزمون با تنوع ارائه دهند، بسیار بهتر از تافل ورقه‌ای خواهد بود. این آزمون از ۴ بخش ۳۰ نمره ای تشکیل شده است و تقریبا ۴ ساعت به درازا می کشد. نمره این امتحان از ۱۲۰ می باشد و نمره بالای ۱۰۰ در این امتحان واقعا نمره خوبی خواهد بود.

بطور کلی می توان امتحان iBT را در دو نوع تعریف کرد:

  1. بخش Reading آن long format و بخش Listening آن short format است.
  2. بخش Reading آن short format و بخش Listening آن long format است.

امتحان تافل :

آزمون دهنده ها بصورت تصادفی، در یک زمان، یکی از انواع فوق را در امتحان مشاهده می‌کنند. از نظر نمره دهی تفاوتی بین آنها دیده نمی‌شود. هر گروه یکی از بخشها را بصورت long format دارند.

 

بخش Reading

در نوع Long Format سه بخش وجود دارد. بخش اول یک متن در مدت زمان ۲۰ دقیقه و دو بخش دیگر هر کدام ۲ متن و زمان ۴۰ دقیقه.بطور کلی هر متن شامل ۱۴ سوال است.آزمون دهنده پس از پاسخ دادن به سوالات متن ۲ و ۳ (بخش دوم) در طول زمان ۴۰ دقیقه، باید به سوالات متنهای ۴و ۵ (بخش سوم) نیز در ۴۰ دقیقه بعد پاسخ گوید. البته باید توجه کرد که ۲ متن از این ۵ متن تصحیح نشده و در نمره دهی تاثیر ندارد و ETS جهت آمارگیری خود، این ۲ متن را اضافه کرده است. اما از آنجا که آزمون دهندگان در طول امتحان نمی دانند که کدام ۲ متن از ۵ متن داده شده، ارزیابی نمی شود، باید تمام تلاش خود را برای پاسخ گویی به سوالات داده شده بکنند.

در نوع Short Format که دو بخش است، سه متن داده می شود. اولین بخش همانند نوع Long Format باید در زمان ۲۰ دقیقه جواب داده شود و متنهای ۲و ۳ (بخش دوم) نیز در ۴۰ دقیقه بعد. در این نوع آزمون تمام متنها و سوالات آنها تصحیح می شود.برای مهارت‌ یافتن دراین بخش ابتدا باید دامنه لغات را افزایش داد(عمدتا با مطالعه کتابهای لغت معرفی شده برای تافل) و در ادامه با تمرین نمونه امتحانات در منابع متن‌خوانی را تقویت کرد.لازم به ذکر است که تمرین بر صفحه رایانه بسیار موثرتر از خواندن بر برگه خواهد بود چرا که تندخوانی برصفحه رایانه در مدت زمان معین عامل مهمی در موفقیت این بخش می‌باشد. برای مثال مهارت تندخوانی متنی با ۳۰۰ کلمه در مدت زمان حدودا ۲ دقیقه با احتساب درک ۵۰ درصدی مطلب سرعت مناسبی است. در کل عادت به سریع خواندن مطالب در موضوعات مختلف مفید خواهد بود. تمرین و تکرار نمونه متن های منابع مختلف و تکرار مشاهده لغات مشابه مهارت داوطلب را افزایش خواهد داد.

 

بخش Listening

بخش شنیداری این امتحان شامل مکالمات بلند می‌باشد و مکالمات کوتاه دو نوع دیگر در آن وجود ندارد. همچنین از لحاظ سرعت پخش شدن از دو نوع دیگر سخت‌تر می باشد. البته اگر داوطلب خود را با این شیوه امتحان تطبیق دهد مشکلی نخواهد داشت و نمی‌توان گفت که به طور کلی این امتحان از انواع دیگر سخت‌تر است.در بسیاری از منابع آماده سازی تافل iBT معمولا به داوطلبین توصیه می‌شود که در ضمن گوش دادن به مکالمات از شنیده‌های خود نت‌برداری کنند ولیکن نکته قابل تامل این است که داوطلب باید بتواند ضمن گوش دادن به دقت مطالب مهم را به خاطر بسپارد. چرا که مکث کردن مقطعی بر مطالب به منظور نت‌برداری کامل، امکان فهمیدن مطالب متعاقب را کمتر خواهد نمود. البته می‌توان با نت‌برداری از کلمات کلیدی و یا علامات اختصاری برای پاسخ‌گویی بهتر به سوالات استفاده کرد. در سوالات این بخش تاکید بیشتر بر درک داوطلب از مطالب در توان پاسخگویی به سوالات است و اسامی خاص و یا جزئیات حاشیه‌ای مد نظر نمی‌باشند. با تمرین نمونه تستهای منابع شناخته شده به این مهم می‌توان دست یافت که موضوعات این بخش (وحتی بخشهای دیگر )حول و حوش موضوعات مشابهی همچون اطلاعات در مورد موضوعات رایج در محیط دانشگاه برای دانشجویان و مطالب معمول و ساده در کلاسهایی همچون: فرهنگ‌شناسی، زمین‌شناسی، هنر، تاریخ،‌گیاه‌شناسی و غیره می‌باشند. همچون امتحانات دیگر با تمرین و تکرار گوش دادن به نمونه‌ها و چک لغات جدید بر روی متن شنیده شده به راحتی میتون حتی نمره کامل را بدست آورد چرا که پاسخ‌ها در این بخش از اعمال سلیقه مصححین مصون می‌باشند. مدت زمان این بخش ۴۰ دقیقه می‌باشد.

 

بخش Speaking

پس از استراحت ۱۰ دقیقه بعد از بخش خواندنی و شنیدنی از شما درخواست خواهد شد که برای پاسخگویی این بخش بازگردید. این قسمت شامل سه بخش می باشد که در هر بخش دو سوال مشابه به هم مطرح می‌شوند. در بخش اول یک موضوع عمومی داده می شود که در سوال اول معمولا تعریفی از رخدادهای عمومی و سوال دوم نقدی بر رد و یا تایید موضوعی از جانب شما خواهد بود. در این بخش به شما ۱۵ ثانیه زمان داده می شود تا پاسخ خود رامرور نموده و پس از اتمام، ۴۵ ثانیه در مورد آن صحبت کنید. زمان سنج صفحه رایانه زمان را دقیقا به شما نشان خواهد داد.

در بخش دوم ابتدا عنوان موضوعات سوال از هدفن پخش میشود، سپس یک متنی بصورت خواندنی روی صفحه ظاهر میشود که ۴۵ ثانیه زمان دارید تاآنرا بخوانید در این زمان شما میتوانید نکات را بر برگه ای که به شما داده شده یادداشت کنید. در همین باره گفتگویی ما بین دونفر (در سوال اول) و یک سخنرانی در کلاس درس(در سوال دوم) از هدفن نیز پخش می شود. بعد از آن، یک سوال از این دو مورد پرسیده می شود. که ۳۰ ثانیه زمان برای فکر کردن و ۶۰ ثانیه برای صحبت کردن دارید.

در بخش سوم یک گفتگو مابین دونفر (در سوال اول) و یک سخنرانی در کلاس درس(در سوال دوم) از هدفن پخش می شود و یک سوال در توصیف مکالمات و سخنرانی پرسیده می شود که در این بخش نیز ۳۰ ثانیه برای فکر کردن و ۶۰ ثانیه برای صحبت کردن وقت دارید.نکته مهمی که خود برگزار کننده امتحان(ETS) نیزهمواره برای این بخش تاکید داشته این است که داوطلب باید بتواند در وحله اول پاسخی ” منسجم” و ” واضح” از خود ارئه دهد. در ضمن برای قسمتهایی که شامل متن و گفتگو و یا سخنرانی در کلاس درس می‌باشند، باید به موارد مهم و کلیدی در ضمن پاسخ اشاره نمود. با مرور درنمونه پاسخ‌ های ارائه شده در فروم برای این بخش به این نتیجه می توان رسید که بر خلاف تصور بسیاری از داوطلبان نمرات بالا نصیب کسانی خواهد شد که مضمون اصلی را با ساختار گرامری صحیحی به طور واضح ارائه نمایند و نیازی به دارا بودن لهجه غلیظ انگلیسی نیست. برای مهارت یافتن در این بخش در ابتدا داوطلب باید از تسلط بر صحیح ارائه نمودن پاسخ های خود از لحاظ گرامری اطمینان حاصل کند. چرا که بخشی از مهارت های گرامری داوطلب در این بخش ارزیابی خواهد شد. در ادامه داوطلب باید با ضبط نمودن پاسخ های خود به موضوعات مختلف و گوش دادن به انها نقاط قوت و ضعف خود را دریافته و در مدیریت زمانبندی نیز تسلط یابد. نکته دیگر این است که داوطلب باید بتواند مطالب ارئه شده در گفتگو و یا سخنرانی را به طور کامل و با بیان خود در زمان تعیین شده ارئه کند. البته نکات مهم در اولویت قرار دارند و نمیتوان به کل مطالب در مدت زمان ۶۰ ثانیه اشاره کرد. ولیکن مطمئنا نمرات خوب زمانی حاصل می‌شنوند که داوطلب بتواند مضمون کلی را با دقت و با استفاده از لغات جدیدی که در ذهن خود دارد بیان نماید. بدیهی است که استفاده از لغات بهتر و ارائه جملات قوی نمره بالاتری را به ارمغان خواهد آورد. نت برداری در این بخش در ضمن گوش دادن به موضوعات می‌تواند کمک به سزایی داشته باشد. نکته مهم دیگری در ارتباط با این بخش این است که در هنگام پاسخگویی به سوالات داوطلب باید ضمن تنظیم میکروفون(که حتما توسط برگزارکنندگان آزمون نیز راهنمایی‌های لازمه انجام خواهد گرفت)، باید با صدای واضح و رسا صحبت کند تا از ضبط شدن صدای خود اطمینان یابد. چرا که بوده‌اند کسانی که به خاطر صحبت‌کردن با صدای آرام ، صدایشان به خوبی ضبط نشده و نمره خوبی نگرفته‌اند.البته نیازی به دادن زدن نمی باشد، و باید از این مساله خودداری کرد زیرا موجب ایجاد مزاحمت برای سایر داوطلبان می شود.

بخش writing

در بخش نوشتاری این امتحان دو قسمت وجود دارد.درسوال اول ابتدا برای داوطلب متنی ۲۰۰ تا ۳۰۰ کلمه ای بر صفحه رایانه پدیدار می‌شود که داوطلب ۳ دقیقه زمان برای مطالعه آن دارد. در این زمان داوطلب باید سعی کند که موضوع و مطالب کلی را به خاطر بسپارد که نیازی به نت‌برداری نیست زیرا در هنگام تایپ متن دوباره این متن نیز در صفحه ظاهر می‌شود.سپس یک بخشی توسط هدفن مطالبی در تایید و یا رد متن ارائه شده شنیده می‌شود.در این زمان داوطلب باید حتما مطالب مهم را نت‌برداری نماید. پس از آن سوالی در این باره پرسیده شده و داوطلب باید در هنگام نوشتن متن خود با تلفیق مطالب متن داده شده و مطالب شنیده شده نوشتاری مستدل ارائه نماید.زمان نوشتن ۲۰ دقیقه بوده و متن باید حاوی حداقل۱۵۰-۲۰۰ لغت باشد. سوال دوم این بخش همچون تافل ورقه‌ای شامل یک سوال با مضمون عمومی است که ارئه یک متن ۵ پاراگرافی با رعایت اصول نوشتاری مناسب برای تافل کافی است. زمان پاسخگویی به این متن ۳۰ دقیقه و نیز باید حداقل حاوی ۳۰۰ کلمه باشد.

در صورتی که زمان چندانی برای شرکت در امتحان ندارید، با شرکت در کلاسهای مکالمه وقت خود را تلف نکنید تا مهارت تکلم خود را برای بخش تکلم این امتحان یا برای اینکه در خارج از کشور به مشکل بر نخورید، افزایش دهید. بعد از امتحان اگر وقت کردید می توانید به این کلاسها بروید. شما صرفا باید حول موضوعاتی که در این امتحان مطرح می‌شود در طی زمان‌هایی که گفته شد صحبت کنید و نه بیشتر.اگر چه مطالب امتحان تافل iBT گسترده‌تر از امتحانات دیگر به نظر میرسد ولیکن این آزمون نیز همچون همه امتحانات دارای فرمت خاصی است که تنها با تکرار بر منابع خود امتحان و استفاده از نمونه تستها می‌توان بر آن مسلط شد.

این امتحان مطمئن‌ترین نوع امتحان در ایران است، زیرا:

  • همیشه ثبت نام آن ظرفیت دارد.
  • کارنامه به سرعت صادر می‌شود.
  • اگر خدای نکرده امتحان را خراب کردید به سرعت می‌توانید برای امتحان مجدد خود را آماده و ثبت نام کنید.
  • کسانی که به دنبال کمک مالی “حل تمرینی Teacher Assistant TA” می‌باشند با گرفتن نمره خوب در بخش تکلم می‌توانند شانس خود را برای دریافت کمک مالی افزایش دهند.
  • کسانی که در بخش نوشتاری دارای تبحر هستند می‌توانند امتیاز کل خود را در امتحان افزایش دهند چون این نمره این بخش در نمره کل این امتحان محاسبه می‌شود.

منابع  تافل

•    Kaplan inside TOEFL
•    Essential words for the TOEFL
•    ۴۰۰ – must have words
•    ۵۰۴ absolutely essential words
•    Delta’s key to success
•    Cambridge prep. for the TOEFL
•    Barron’s prep. Course
•    Kaplan TOEFL iBT
•    Longman prep. course
•    ETS practice to take the TOEFL

ارسال نتایج تافل به دانشگاههای امریکا و کانادا

۴ نسخه از نمره تافل را مرکزی که در آن امتحان داده اید بصورت رایگان به دانشگاه های انتخابی آمریکا و کانادا توسط شما ارسال مینماید .اطلاعات بیشتر را در همین سایت قسمت مربوط به آزمون تافل بیابید.

ارسال نسخه های بیشتر تافل تا زمانی که نمره شما معتبر باشد از طریق فاکس یا ایمیل البته با داشتن کارت اعتباری میسر میباشد.

ارسال نمره تافل به دانشگاه های کانادا و آمریکا توسط شرکت امین پرداز اینترنشنال صورت میگیرد.

امین پرداز اینترنشنال

تحصیل در امریکا

تحصیل در کانادا

ویزا و پذیرش تحصیلی از دانشگاههای معتبر آمریکا و کانادا

خدمات ویزای کانادا و آمریکا: مشاوره تخصصی انواع ویزای کانادا و امریکا، نوبت سفارت امریکا، پرداخت ها، لیست و کنترل مدارک سفارت کانادا وامریکا ،سویس فی سفارت امریکا،اقدام انلاین ویزای کانادا،پر کردن فرم DS160 و فرمهای سفارت کانادا برای ویزای تحصیلی و….

مشاوره رایگان تحصیلی و بررسی شانس دریافت ویزای آمریکا و کانادا و بورسیه تحصیلی یا فاند توسط مشاورین مجرب

مزایا:

  • صدها پرونده موفق اعزام به بهترین دانشگاههای کانادا و آمریکا با شرایط بورسیه تحصیلی کانادا وامریکا و بدون آن در کلیه مقاطع ( از سال ۱۳۷۹ پرونده ها  قابل رویت می باشد.)
  • دفتر مستقر در کانادا ، نماینده دائم در امریکا با خط بین المللی ۸۴۲۸۱۵۴۰-۰۲۱   هرروز  ۲۱-۱۹ به وقت تهران
  • نمایندگی رسمی مراکز تحصیلی معتبر.
  • انتخاب بهینه دانشگاه درامریکا و کانادا حتی برای متقاضیان بدون GRE یا حدنصاب زبان یا با معدل پایین
  • هزینه مناسب: کارمزد خدمات را لطفا مقایسه فرمایید.
دریافت رایگان مشاوره تلفنی
برای ثبت نوبت مشاوره تلفنی رایگان لطفا روی دکمه زیر کلیک کنید.
مشاوره تلفنی