دستورالعمل جدید مجوز تحصیل در کانادا برای پذیرش های مشروط و سردرگمی دانشجویان

تغییرات در دستورالعمل صدور مجوز تحصیل در کانادا: ابهامات و انتظارات

در جولای ۲۰۱۶، اداره مهاجرت کانادا تغییراتی در مجوزهای تحصیلی اعمال کرد. حالا فقط برای دوره‌های پیش‌نیاز مثل آموزش زبان، مجوز صادر می‌شود. دانشجویان باید پس از اتمام موفقیت‌آمیز این دوره، برای ادامه تحصیل در مقاطع بعدی اقدام کنند. این تغییرات ابهاماتی درباره نقش همسر یا شریک زندگی دانشجوها نیز به وجود آورده است. این وضعیت نیازمند بیشترین شفافیت و راهکارهای لازم است.

 در سیزدهم جولای ۲۰۱۶ اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا دستور العمل صدور مجوز تحصیل از جمله پذیرش مشروط تحت عنوان برنامه «آماده سازی علمی» را تغییر داد.

بر اساس روند جدید، افسران صدور ویزای کانادا دستور دارند مجوز تحصیل در کانادا را فقط برای دوره‌های تحصیلی پیش‌نیاز دانشجویان ، که شامل دوره‌های اموزش زبان می‌شود صادر کنند. دانشجو در صورتی که این دوره را با موفقیت بگذراند باید برای دریافت مجوز ادامه تحصیل در مقاطع پس از آن در دانشگاه و مدارج فنی اقدام کند.

برنامه « آماده سازی علمی » در حالت معمول به دانشجویان خارج از کشور اجازه می‌داد تا برای یک دوره یک ساله آموزش زبان در کانادا آموزش ببینند.

گونزالو پرلاتا، مدیر اجرایی موسسات زبان‌ در کانادا، درباره این قانون جدید می‌گوید:« من فکر می کنم که (اهالی اداره مهاجرت کانادا) در فهم وضعیت و تاثیری که می تواند داشته باشد دچار اشتباه شده اند….سوالات زیادی درباره دستورالعمل جدید به وجود آمده که کاملا نشان دهنده آن است سیستم دارای اشکال است.»

همچنین وی در ادامه می گوید:« دستور العمل‌ها و استفاده از سیاست های IRCC از بازاری به بازار دیگر متفاوت است. افسران و ماموران صدرو ویزا ۱۰۰ درصد صلاحیت لازم برای این کار را دارند. انها در اصل تنها تصمیم‌گیرندگان هستند. اما برای دانشجویی که به عنوان مثال از چین می آید بسیار مشکل است که تنها برای یکی از بخش‌های این برنامه ویزا بگیرد. برای آنها آسان‌تر این است که برای یکی از بخش‌های عمومی برنامه‌های مطالعه و ادامه تحصیل اقدام کنند و برنامه‌های آموزشی زبان را نیز در کنار آن به عنوان بخشی از برنامه آماده سازی علمیادامه دهند. حالا دانشجویان باید در اغلب موارد به دنبال تمدید ویزای آموزشی خود باشند. آنها مجبور هستند این کار را حتی بعد از  گذراندن بخشی از برنامه‌های اموزشی هم انجام دهند.»

از آنجا که این تغییرات به صورت ناگهانی ابلاغ شده برخی از پرسش‌ها در این زمینه بدون پاسخ باقی مانده یا تنها به بعضی از آنها پاسخ داده شده است. به عنوان مثال دارندگان مجوز تحصیل در کانادا که همراه همسر یا شریک زندگی خود وارد می‌شوند می توانند با همین مجوز تحصیل برای کار نیز اقدام کنند.

به عقیده صاحب نظران اگر مجوز تحصیل برای دانشجویانی که برنامه خط سیر را می‌گذارنند نسبت به گذشته کوتاه تر شده است، مجوز اجازه کار دریافت شده از سوی همسر نیز بالطبع کوتاه‌تر می‌شود. در صورتی که دانشجو یا دانش‌اموز موفق شود برای دوره دوم تحصیلاتش مجوز بگیرد باید برای مجوز کار نیز دوباره اقدام کند. سوالات دیگر که پیرامون این موضوع مطرح است این است فردی که دوره‌های پیش‌نیاز تحصیلی‌اش را در یک موسسه به صورت هم‌زمان در حال گذارندن است (به عنوان مثال دوره‌های پیش‌نیاز و تحصیلی را همزمان در دانشگاه تورنتو می‌گذراند) آیا پس از پایان دوره‌های پیش‌نیاز باید برای کسب مجوز دوم اقدام کند یا خیر. در حال حاضر مشکل اینگونه سوالات این است که افراد دست نگهداشته‌اند تا موقعیت را بسنجد در حالی که سوالاتی از این دست روز به روز در حال افزایش است.

دریافت رایگان مشاوره تلفنی
برای ثبت نوبت مشاوره تلفنی رایگان لطفا روی دکمه زیر کلیک کنید.
مشاوره تلفنی