جزئیات سمینار انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا و کانادا با موضوع «هویت اسلامی»

سمینار انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا و کانادا - رویداد سالانه در فونیکس

سمینار انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا در شهر «فونیکس -در ایالت آریزونا » با حضور صدها مسلمان ایرانی و غیر ایرانی و بیش از ۵۰ نفر از دانشجویان در حال تحصیل در آمریکا برگزار شد. این سمینار، چهل و ششمین سالگرد انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا و کانادا بود. موضوعاتی مانند «هویت اسلامی» مورد بحث و بررسی قرار گرفت. سخنرانان از جمله حجت الاسلام شیخ عبدالغنی و محمد العاصی، درباره اهمیت هویت اسلامی، نقش مسلمانان در فرآیند سیاسی آمریکا، و تضاد فرهنگ قومی مسلمانان در مساجد آمریکا سخن گفتند. کارگاه‌های آموزشی برگزار شدند و مسابقات قرآن کریم نیز برگزار شد. در ختام، به تأکید بر اهمیت مرکز قرار دادن اسلام و ولایت و رهایی از اسلام‌هراسی پرداخته شد.

منبع خبر : تسنیم

سمینار انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا

صدها نفر از مسلمانان ایرانی و غیر ایرانی به همراه بیش از ۵۰ نفر از دانشجویان در حال تحصیل در آمریکا در سمینار انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا و کانادا شرکت کردند.

به گزارش خبرنگار تسنیم در «فینکس -آریزونا »، چهل و ششمین سالگرد  سمینار انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا و کانادا با حضور بیش از ۳۵۰ نفر از مسلمانان ایرانی و غیر ایرانی در شهر«فونیکس -در ایالت آریزونا » برگزار شد. مسئله قابل توجه در این سمینار حضور پرشور و فعال جوانان و دانشجویان دختر و پسر مسلمان مقیم آمریکا بود .

انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا و کانادا  که در سال ١٣۴٩ توسط دانشجویانی همچون شهید دکتر «مصطفی چمران»، دانشجوی دانشگاه «برکلی» کالیفرنیا تاسیس شد، هر ساله در ایالات مختلف آمریکا سمیناری به مدت چهار روز را در قالب مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی روز برگزار می‌کند. در سالهای اخیر دانشجویان جوان ایرانی بسیاری در این سمینار سالانه شرکت کرده و در برگزاری انجمن نیز سهیم بوده‌اند.

روز اول سمینار فرهنگی سالانه انجمن اسلامی  امسال با موضوع «هویت اسلامی » و با نماز جماعت مغرب و عشاء  و  دعای کمیل آغاز شد،این همایش تا روز یکشنبه پنجم دی ماه ادامه داشت .

آقای امام عاصی، امام جمعه مسجد  و مرکز اسلامی  واشنگتن، «شیخ  عبدل  اساما الغنی» امام جمعه مسجد شهر دیر بورن ایالت  میشیگان ، «فاطمه صبور » پژوهشگر اسلامی و علوم تربیتی, دکتر  قاسمی استاد دانشگاه و پژوهشگر اسلامی ,مریم قاسمی فعال  مذهبی ,خانم صفیه  عبدلله فعال مذهبی و پژوهشگر و سخنران ,«دکتر جان اندرو  مارو»  استاد دانشگاه ,نویسنده و پژوهشگر مسائل اسلامی و بومیان آمریکا ,  عبدالعلیم موسی امام مسجد الاسلام  واشنگتن ,حجت الاسلام شیخ «رسول نقوی »امام مسجد خاتم‌النبیین ویرجینیا و حجت الاسلام سید ایلیا از مرکز اسلامی حضرت زینب (س) از سیاتل سخنرانان اصلی چهل و ششمین  سمینار انجمن اسلامی بودند که چالش‌های «هویت  اسلامی» را با تکیه بر مفاهیم اسلامی مورد بحث قرار دادند.

در ادامه روز اول این برنامه, کارگاه‌های آموزشی برای جوانان دختر و پسر برپا شد و سخنرانان به سوالات مختلف درباره مسائل سیاسی روز پاسخ گفتند .

حجت الاسلام والمسلمین شیخ عبدالغنی امام مسجد دیر  بورن درباره «هویت اسلامی» با استناد به آیات قرآن درباره امتحان الهی از مسلمانان در دوره تحولات جدید سیاسی آمریکا به سخنرانی پرداخت.

وی افزود: خداوند در سوره بقره  آیه ۲۱۴ می‌فرماید آیا  واقعا شما فکر می‌کنید که ما شما را آزمایش نخواهیم کرد همچنان که پیشینیان را آزمایش کردیم ؟، امروز اسلام‌هراسی به صورت امری عادی در آمده است.در سوره نساء آیه  ۱۹  آمده است : شما  از چیزی که برای شما می‌آید متنفر هستید، ولی شاید که خداوند خیری در آن برای شما گذاشته باشد.

وی گفت : هرگاه سختی و مشکلی برای مسلمانان پیش آمده، خداوند برای آبدیده کردن  مسلمانان  چنین عواملی را برای آنها  طراحی  کرده است و بنابراین تحولات اخیر  سیاسی به نفع بیداری و بهتر شدن ما مسلمانان است و ما باید از این اتفاق به نفع  مسلمانان فرصت‌سازی کنیم .

در ادامه برنامه‌های روز اول سمینار و روز جمعه، نماز جمعه با حضور  بیش از ۴۰۰ نفر از شرکت‌کنندگان در سمینار اقامه شد.

محمد العاصی خطیب مسجد واشنگتن گفت : ما مسلمانان زمانی که  به جای اینکه مسائل زیربنایی اسلام را با عموم  مردم آمریکا  به گفتگو و بحث بگذاریم، مسائل روبنایی را تکرار می‌کنیم اینها برای مردم آمریکا جذاب نیست، بلکه ما باید اصول اسلامی مشترک بین ادیان خود را به گفتگو بگذاریم، مانند عدالت اجتمایی،اقتصادی و نژادی،قومی را به عنوان اساس و پایه ارائه کنیم.

وی افزود : دنیای جدید در دو محور اسلام و صهیونیسم در حال شکل‌گیری است. محور  صهیونیسم از تمام کشورهای شکل گرفته که صهیونیسم را کمک می‌کنند و کشورهایی که مخالف صهیونیسم هستند،‌در محور اسلامی شامل ایران,عراق ,سوریه و لبنان  تشکیل شده است .ما  مسلمانان در آمریکا باید متحد شده و وارد فرایند سیاسی آمریکا شویم تا آنجایی‌که در انتخابات آمریکا به عنوان قدرتی چند میلیونی که رای ما بتواند اثرگذار باشد, در سیاست آمریکا تبدیل شویم.

در ادامه  برنامه‌های سمینار در روز اول, دو نفر از بومیان (سرخ‌پوستان ) آریزونا سخنرانی کردند. آقای توپاک فعال سیاسی و مدنی بومیان آمریکا به افشای ریشه استعمار و ظلم در تاریخ آمریکا پرداخت و گفت : اسلام با  نژادپرستی مخالف است، اروپا خود را نژاد برتر می‌داند، امروز امپریالیسم کشوری، جای خود را به امپریالیسم شرکت‌های چند ملیتی و بین‌المللی داده است.

در دومین روز این سمینار در روز شنبه چهارم دی علاوه بر برگزاری کارگاه‌های آموزشی، دکتر «جان مارو» درباره ریشه تکفیریان سخنرانی کرد.

همچنین حجت الاسلام سید ایلیا از مرکز اسلامی حضرت زینب(س) از سیاتل درباره «تضاد فرهنگ قومی مسلمانان در مساجد آمریکا» به اظهارنظر پرداخت و گفت : ما باید بفهمیم که معنای قرآنی مسجد چیست؟ مسجد باید مظهر توحید و مظهر  وحی باشد، ما باید به طرف فرایند جدا کردن خود از رسوم قومی و فرهنگی رفته و فرهنگ قرآنی را جایگزین آن کنیم،فقط تقوا باید اساس احترام باشد، قرآن  و  اهل بیت(ع) باید میزان ما در این فرایند باشد.

وی افزود : شهید بهشتی در جواب سوالی که  چگونه  اسلام را در  غرب  گسترش بدهیم گفتند که رفتار قومی و فرهنگی کشورهای مختلف را باید کنار بگذارید و همان شکل اصلی اسلام ناب محمدی (ص) را ارائه کنید.

در  ادامه این مراسم، مسابقات قرآن کریم برگزار شد.

یکی از جالب‌ترین برنامه‌ها کارگاه آموزشی بود که دکتر قاسمی برگزار کرد، این کارگاه آموزشی در سه محور «چگونگی ارتباط با یکدیگر در خانواده و اجتماع،چگونگی تصمیم‌گیری برای این‌که خداوند را محور تصمیم‌گیری خود قرار دهیم و نحوه تعادل رفتاری در زندگی اجتماعی و شخصی با استفاده از علوم اسلامی» برگزار شد که شرکت‌کنندگان در این کلاس‌های آموزشی از تکنیک‌های ارائه شده درباره سبک زندگی تمجید کردند.

در سومین و آخرین روز برگزاری سمینار که روز یکشنبه پنجم دی برگزار شد،‌ حجت الاسلام سید ایلیا  درباره هویت اسلامی سخنرانی کرد و با استفاده از آیات قرآن و احادیث گفت : انسان ظرفیت حرکت و رشد در مسیر تبدیل به انسان نورانی و یا انسان ظلمانی را دارد، هویت اسلامی, یعنی میزان قرار دادن «الله» و «قرآن و اهل بیت»در مرکز تصمیم‌گیری و تربیت روح خود. اسلام‌هراسی یکی از بهترین چیزهایی است که برای ما مسلمانان اتفاق افتاده است، زیرا این زمینه‌ای است که ما ایمان خود را به آزمایش بگذاریم، ما باید راه ولایت و تقوا را پیشه گیریم و هویت اسلامی مرکز قرار دادن اسلام و ولایت است که ما را می‌تواند از این بحران نجات دهد .

دریافت رایگان مشاوره تلفنی
برای ثبت نوبت مشاوره تلفنی رایگان لطفا روی دکمه زیر کلیک کنید.
مشاوره تلفنی